CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Wednesday, May 13, 2009

Ulasan "Ayat-ayat Cinta"




Novel Ayat-Ayat Cinta atau secara mudahnya aku ringkaskan sebagai AAC pada pandanganku antara novel terbaik yang pernah aku baca...Pasti anda tertanya-tanya mengapa aku katakan sedemikian...



Kata orang "tak kenal, maka tak cinta"

Before I go further, let me give you more details on AAC novel first.



Title: Ayat-Ayat Cinta

Writer: Habiburrahman El-Shirazy

Publisher: Al-Hidayah Publishers

Year Publish: Mei, 2008

Page Numbers: 510

Some comments for this novel:

"Ayat-ayat cinta adalah novel yang sangat bagus dan lengkap kandungannya. Ini bukan hanya novel sastera dan novel cinta, tapi juga novel politik, novel budaya, novel reliji, novel fiqh, novel etika, novel bahasa dan novel dakwah. Sangat bagus utk dibaca siapa saja."
-Ustadz H. Abu Ridho

"HAMKA kecil telah lahir, AAC, buktinya!"
-Prie GS

'AAC, ceritanya bagus sekali. Di zmn spt ini, masih ada org sebaik Fahri. Aku sempat nangis saat membacanya."
-Jamal Hassan
PR & Promotion Manager di MD Entertainment


Pendapatku:

Unsur dakwah disampaikan dgn cara yg sgt berhemah dan halus. Fahri menerangkan kpd Alicia, wartawan Barat yg sdg mengupas isu perlakuan Islam terhadap golongan wanita. Ini sekaligus menafikan tanggapan negatif Barat yg melihat Islam memandang rendah pd kaum wanita.
(Ada ke org sebaik si Fahri ni sekarang?)

Watak Aisha sebagai watak wanita yg sgt cantik (digambarkan semasa dia membuka purdahnya sebelum berkahwin dgn Fahri. Aku yg baca pun tak tahu nk gmbrn mcm na?? He..He..) Aisha ni jg wanita yg solehah, pintar, kuat semangat dan aku katakan seorang wanita bertuah sebab terpilih sbg isteri kpd Fahri.

Karakter Fahri yg tekun melakukan terjemahan buku utk mendapatkan wang bg menampung kos hidup sbg pelajar di bumi asing (mendorong aku utk memahami xde yg mustahil bila kt dah ltkkan azam yg kuat utk mendapatkan sstu. CHAYOK2 NISHA!!)

Hubungan yg erat atr Muslim n non-Muslim yg cukup harmoni dan erat. Fahri yg berjiran dgn keluarga Maria mmg cukup baik hubungannya wpun berbeza pegangan agama dan kepercayaan. (digambarkan semasa Fahri memberikan hadiah ulang thn kelahiran kepada ibu Maria, Madame Nahed dan adik Maria, Yousef. Sweet la...sbb tu Maria pun suka kat Fahri nie)

Sememangnya aku kagum dgn Fahri. Dalam diam, sbnrnya ramai yg suka pada peribadi mulia Fahri ini. Di bawah, aku siap senaraikan antara wanita yg sukakan Fahri. Antara calon-calonya: (TENG..TENG..TENG)
  • Nurul (Ketua Wihdah, induk organisasi mahasiswi Indonesia di Mesir yg diminta Fahri memberikan bantuan kpd Noura yg didera oleh bapanya yg garang mcm singa tu).
  • Noura (didera oleh bapanya tp diselamatn Fahri)
  • Maria (bacalah lembaran diarinya yg menyatakan perasaan cintanya pd Fahri yg diberi kpd Fahri oleh Tn. Boultros semasa Maria tidak sedarkan diri) Sayu sungguh..
  • Aisha (wanita yg berjaya menambat hati Fahri)


Setakat ini dululah ulasan ttg novel kesayanganku, novel AAC ini.

Aku cdngkan kpd kwn2 yg tgh cari novel yg bagus utk dibaca, jgn rasa ragu-ragu untuk membeli novel ini...Cubalah dulu...Pasti anda akan tersenyum puas selepas habis membacanya :)



0 comments: